نکات طلایی قبل از شستشوی فرش ابریشم
نوشته شده توسط : نوین

شستشوی فرش ابریشم نیازمند مهارت‌های خاص و ویژه‌ای است و به همین دلیل شستشوی آن کار هرکسی نیست. در نتیجه بگذارید در همین ابتدای نوشته اولین نکته طلایی را به شما بگویم: هیچ وقت شخصا اقدام به شستشوی فرش ابریشم نکنید؛ و این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
فرش‌ها به کمک الیاف گوناگونی تولید می‌شوند. پشم، کرک و ابریشم و یا ترکیبی از آنها، از جمله الیاف مورد استفاده در فرش‌های دستباف است. هر الیافی ویژگی خاص خود را دارد که موجب تغییر در شرایط شستشوی آن می‌شود. در میان الیاف گوناگون نیز ابریشم خاص‌ترین، گران‌ترین، ظریف‌ترین و آسیب‌پذیرترین نوع است. تجمع همه این ویژگی‌ها در فرش‌های ابریشم نیز متبلور بوده و فرش ابریشم فرشی با ظرافت فراوان، کیفیت بالا، زیبایی مثال‌زدنی، لطافت و البته آسیب‌پذیر است.

نکات طلایی قبل از شستشوی فرش ابریشم


همه این موارد باعث می‌شود که اگر شستشوی فرش ابریشم به روش درست انجام نشود؛ این فرش آسیب دیده و کیفیت و ارزش بالای خود را از دست بدهد. فرش ابریشم را با هر شوینده‌ای نمی‌توان شست. همچنین نمی‌توان مانند فرش‌های پشمی با فشار پارو و بدون هیچ‌گونه نگرانی و با استفاده از آب داغ آن را شستشو داد. تعیین درست دمای آب، نوع و میزان ماده شوینده و از همه مهم‌تر شکل شستشو، از جمله مواردی است که در شستشوی این فرش باید رعایت شود.” ما در قالیشویی نوین تضمین می‌کنیم که شستشوی فرش ابریشم شما را با بهترین کیفیت ممکن و بدون هیچ گونه آسیب احتمال انجام دهیم ”
” سال‌ها تجربه ما در ارائه خدمات شستشوی فرش ، ضامن این اعتماد است ”

میزان شستشوی فرش ابریشم

به‌طور کلی فرش ابریشم را تا حد ممکن نباید شست. در واقع اگر فرش‌های پشمی را هر ساله شستشو می‌دهید؛ باید سعی کنید شستشوی فرش ابریشم را به هر دو و حتی سه سال یک بار موکول کنید. در این میان اما رعایت چند نکته ساده کمک می‌کند تا فرش شما کمتر به شستشو نیازمند شود.
در درجه اول فراموش نکنید که فرش‌های ابریشم را در محلی پهن کنید که پاخور کمتری داشته باشد. همچنین بکوشید موقعیت فرش به گونه‌ای باشد که در معرض آلودگی‌های محیطی مثل رطوبت، گرد و خاک و تابش نور مستقیم خورشید نیز قرار نمی‌گیرد. رعایت این موارد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری، بدون نیاز به شستشو، فرش شما تمیز و سالم باقی بماند.
در درجه دوم استفاده از روش‌هایی مثل غبارگیری و لکه بری، می‌تواند نیاز به شستشوی فرش ابریشم را کاهش دهد. در ادامه این دو روش را با توضیحات بیشتر برای شما شرح می‌دهیم.

لکه بری از فرش ابریشم

در فرش ابریشم نیز مانند سایر فرش‌ها، در صورت ایجاد لکه، سرعت عمل در پاک کردن آن بسیار مهم است. لکه‌ای که فورا پاک نشود ماندگار شده و پاک کردن آن در خانه ممکن نیست. در صورتی که مواد غذایی روی فرش ابریشم شما ریخته است؛ فورا آن را با یک قاشق به آرامی بردارید و بعد با آب و یک شوینده طبیعی مثل جوش شیرین سعی کنید محل آلودگی را پاک کنید. هنگام لکه بری مراقب باشید که محل ایجاد لکه را گسترش ندهید و یا آلودگی را به عمق فرش منتقل نکنید. همچنین پس از تمیز شدن محل بگذارید تا در مجاورت هوا خشک شود. استفاده از وسایل گرمازا مثل سشوار برای خشک کردن فرش ابریشم، به آن آسیب می‌زند. همچنین اگر لکه از مواد رنگی مثل جوهر ایجاد شده، بهتر است برای پاک کردن لکه ،آن را به متخصصین قالیشویی بسپارید.

غبارگیری فرش ابریشم

جاروبرقی‌های امروزی با توجه به توان بالایی که دارند؛ بهترین ابزار برای رفع گرد و غبار نهفته در فرش است. در مورد فرش ابریشم نیز این روش مناسب است. برای این کار در مرحله اول و با قدرت بالای جاروبرقی، در جهت خواب و خلاف خواب فرش، سعی کنید گرد و غبار فرش را بگیرید. در این مرحله از سری پرزدار جارو برقی استفاده نکنید. این سری در حالت فشار زیاد ممکن است به الیاف ابریشم آسیب بزند. اما در مرحله دوم و با وارد کردن فشار کمتر، می‌توانید از این سری نیز استفاده نماید.
همچنین تکاندن آرام فرش در محیط باز نیز برای غبارگیری آن موثر است. البته فراموش نکنید که برای فرش‌های ابریشم هیچ وقت از تکنیک ضربه زدن استفاده نکنید.





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: